Platonik Aşk'a adını veren Aşk, Platon'un Aşkı // Rafet Elçi



Platon'un Aşkı

Yazar: Rafet Elçi
Yayınevi: Litera Yayıncılık
Sayfa: 248
Basım Tarihi: 2016
Türü: Roman
......................................................................................

Felsefe ve mitolojiye olan ilgimi kitap seçimlerimden anlamış olacağınız üzere eşimin hediyesi olan bu kitabı da tabi ki bayılarak okudum. Kitap hem bilgi açısından hem de harika anlatılmış aşk hikayesiyle dopdolu.
Kitabın Arkhytas'ın bir Menad'la olan aşkı ve evliliğiyle başlaması benim gözlerimin parlamasına yetti de arttı zaten. Çünkü bir süredir Menad'larla ilgili edindiğim ve daha taze olan bilgilerimin tam da üstüne gelmişti. Ne demek istediğimi bilenler bilir Menad'lar ayrı bir araştırma konusudur. Bu konuyla ilgili de bir yazı hazırlamayı düşünüyorum umarım toparlayabilirim.

Neyse biz konumuza geri dönelim; Kitapta Sokrates'e ve düşünce yapısına bolca değinildiği kadar Platon'un "Devlet" kitabının temellerinin nasıl atıldığı hakkında da az çok bilgi sahibi olabiliyoruz. Ayrıca Platon'un mağara alegorisine de yer verilmiş.
Antik Yunan hikayeleri sevenler bu romana da bir şans versin derim ben. Kitabı okurken bilmediğiniz terimlerle karşılaşabilirsiniz, sıkılmayın devam edin. Her birinden yeni şeyler öğrenmek, altını çizmek, not almak, araştırmak okumanın bir parçası değil mi zaten. Bence hikayenin orjinalliği bozulmasın diye Yunanca kelimeler geçiyor olması kitabın sade ve anlaşılır olmasını engellememiş. Kitaba motive olduğunuz taktirde eğer imajinasyonunuz yüksekse her şey gözünüzde canlanabilir.
Bir filozofun hayatını ve düşüncelerini anlayabilmek için elbette ki çok fazla derinleşmek gerekir ama bu kitap da bir filozof nasıl yaşar hayata nasıl bakar az çok fikir sahibi olabileceğiniz önemli bilgilerle dolu. Bir de şu "Platonik Aşk" tabirinin Platon'dan gelmiş olması da çok fantastik değil mi? Bunu ilk öğrendiğimde çok şaşırmıştım. Raflarda  gördüğümde Türk bir yazarın hikayeyi nasıl anlattığını çok merak ettiğim şimdi de iyi ki okumuşum dediğim kitaplar arasına geçmiş bulunuyor kendisi. Kitaptan aldığım keyiften midir konulara olan ilgimden midir nedir bilmem aldığım notların haddi hesabı yok araştırmak üzere çok ödev çıkardım kendime :)
Kitabın son 234-248 sayfaları arasında ise kaynaklar bölümü yer alıyor. Romada Platon'a söyletilen sözlerin diyaloglarındaki yerleri, epigraflar ve romanda istifade edilen kitaplar şeklinde kaynakları görebilirsiniz.
...................................................................................... 

* Size ölümsüz bir soru: Bir gün gelip bitecek bu hayatın içinde bu sonsuz arzuların sebebi ne? İşte size bir başka büyük soru: Ruhumuz da arzularımız gibi sonsuz ise bu sonsuz ruh için bu sınırlı beden-hayatın anlamı ne?

* "Size beni niçin dinlediğinizi sorsam ve siz bana 'Çünkü kulaklarınız var.' deseniz, bu ne anlama gelir? Beni niçin dinlediğinizi bilmediğiniz anlamına gelir. Öyleyse bilmek ne demektir? Bilmek neyi bilmektir? İnsan neyi bilirse ona 'Biliyor.' denebilir? Kaldı ki Su, Hava, Toprak ve Ateş'ten bahsettiğimiz zaman da, aslında bilmek manasına gelmeyen bir şeyi bile bildiğimizi iddia edemeyiz. Çünkü bunların hangisinin doğru olduğunu nereden bileceğiz."

* Yücelik bulaşıcı bir şeydir dostlarım ve yüce bir adamın yanında eğreti düşünceler yaşam soluklarının kesildiğini hissederler. 

* "İşte benim yaşama gayem bu dostlarım. Sokrates'i yaşatmak ve onun misali İyiliği insanlar arasında yaymak. Biz insan şeklinde dolaşan İyi'ye şahit olduğumuz için şanslıydık. Bize 'İyi nedir?' diye sorsalar, 'Sokrates'tir.' diyebilirdik. Fakat bizden sonrakiler bu kadar şanslı olmayacak. O yüzden bana ağır bir vazife düştü. Sokrates'in içindeki İyi'yi ortaya koymak ve Kötülük onu bir kez daha bastırmasın diye onu muhafaza etmek. Size bir devletten bahsedeceğimi söylemiştim. Bu devlet, bu İyi'yi muhafaza edecek. O devletteki o muhafızları ise Sokrates yetiştirecek. Sokrates yani Ben!" 

(Platon'un konuşmalarıyla geçen bölümlerden)
......................................................

Kendinizi kitaplardan mahrum etmeyiniz.

Sevgiyle kalın...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yeni Doğmuş Kedi Buldum Ne Yapmalıyım?

Şölen-Dostluk // Platon